Koninklijk hoogtepunt

De traditie van de jaarlijkse uitvoering van de Krönungsmesse in Eys (sinds 1962) wordt dit jaar voortgezet met de volgende bezetting:

– Barbara Haveman (sopraan), Lien Haegeman (alt)

– Enrico Casari (tenor) en Roger Joakim (bas)

– Tjeu Zeijen (orgel)

– Dameskoor Octavia, Eys

– Leden van zangkoren uit Eys, Simpelveld en Schandelen (Heerlen)

– Het orkest is samengesteld door Wilfred Sassen

– Het geheel staat onder leiding van dirigent Edouard Rasquin

Datum: zondag 26 juni

Tijdstip: 11.00 uur

Locatie: St. Agathakerk Eys

Barbara Haveman

sopraan

Barbara Haveman, geboren in Groningen, behaalde haar diploma aan het conservatorium van Maastricht. Ze volgde lessen bij Carlo Bergonzi en Renata Scotto. Tegenwoordig werkt zij samen met Catherine Green in New York.

Haveman is prijswinnaar van de volgende internationale zangwedstrijden: ´Belvedere Concours´ in Wenen (1997, derde prijs), ´Concours International de Chant de Verviers´ (1997, eerste prijs) en ´Voci Verdiane´ in Busseto (1998, eerste prijs). In 1995 debuteerde Haveman in de rol van ´Salud´ in ´La Vida Breve´ van Manuel de Falla in het ´Oldenburgisches Staatstheater´.

Barbara Haveman is in zeer veel verschillende opera´s opgetreden in Italië, Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Kroatië, Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Hongarije. Na haar eerste optreden als Salomé/Herodias in ´Salomé´ van Richard Strauss bij de ´Weense Staatsopera´ in 2003 kreeg Haveman de titelrol aangeboden in een nieuwe productie in 2005 van ´Manon Lascaut´ van Puccini met Seiji Ozawa als dirigent. In 2010 en 2012 zong zij ´bij de Weense Staatsopera´ in ´Un ballo in maschera´ van Verdi, in 2011 ´Tosca´ van Puccini en 2012 ´Simon Boccanegra´ van Verdi.

Barbara Haveman gaf vele concerten in Japan, België, Frankrijk, Italië en Nederland. Ze maakte cd-opnames van Beethovens Negende Symfonie (met het ´Orchestre National de Lyon onder leiding van J. Märld) en van Wagners ´Die Meistersinger von Nürnberg´ (met het ´Radio Filharmonisch Orkest´ onder leiding van Jaap van Zweden. Op dvd is Barbara Haveman te zien in ´Maskerade´ van Carl Nielsen en in ´Les vêspres siciliennes´ van Verdi.

Lien Haegeman

mezzo sopraan

De Belgische mezzo-sopraan Lien Haegeman (1976) begon haar opleiding bij Lucienne Van Deyck aan het koninklijk conservatorium in Antwerpen. Zij voltooide haar muzikale vorming tot operazangeres, cum laude, bij Mya Besselink aan het Maastrichts conservatorium. Meteen na haar afstuderen volgde een aanbieding om in het Nationaltheater in Mannheim als gast-soliste diverse rollen te zingen. Daar vertolkte ze onder meer de 2de maagd in Elektra, Mercedes in Carmen en coverde Hänsel in Hänsel und Gretel. Ook in andere bekende Duitse theaters als Kassel (Mercedes, Carmen) en Erfurt (Dritte Dame, Zauberflöte) was en is Lien Haegeman nog steeds te horen.
In de Vlaamse Opera maakte ze haar debuut in 2004 als Miss Florence Pike (Albert Herring, Britten) en was er daarna nog te horen in 2006 in de rol van 1e trombone in Prova d’Orchestra (Battistelli) en in 2007 als Waltraute in Die Walküre van Wagner.

In Nederland maakte Lien Haegeman onderdeel uit van diverse producties van het gezelschap Opera Zuid. Als derde dame in Mozart’s Zauberflöte werkte ze samen met dirigent Peter Robinson en In Monteverdi’s Orfeo zong ze Messagiera. Niet alleen voor het operarepertoire, maar ook voor concerten en recitals is Lien Haegeman in binnen- en buitenland een veelgevraagd zangeres. In Saint Malo en Berlijn zong zij dé twee stukken voor alt en mannenkoor: de Alt-rhapsodie van Brahms en Ständchen van Schubert. Maar ook Oratoria de Noël (Saint-Saëns), Israel in Egypt en Messiah (beide Händel), alsmede verschillende Bach-cantates zijn door haar op diverse podia ten gehore gebracht. Eind 2004 dubuteerde ze in de Berliner Filharmonie, met o.a het Requiem van Duruflé, Oratorio de Noël van Saint-Saens en de Messe in C-dur van Beethoven.

In 2004 was Lien halve finaliste tijdens het Koningin Elisabeth Concours in Brussel en laureate bij de Nederlandse Vocalistenpresentatie in Ede. Masterclasses volgde ze bij Vera Rosza, Sarah Walker, Elly Ameling, Tom Krause, Rachel Yakar en Anthony Rolf-Johnson. Bovendien is Lien momenteel verbonden aan de Chapelle Reine Elisabeth in Brussel. Dit biedt de mogelijkheid om – in de rol van Dorabella in Mozart’s ‘cosi fan tutte’ – in 2006 te debuteren in De Munt in Brussel, maar ook om zich aan de hand van de vele masterclasses zang, dans en acteren nog verder te bekwamen.

Enrico Casari

tenor

De veelzijdige jonge Italiaanse tenor Enrico Casari studeerde musicologie aan de Universiteit van Pavia en behaalde een post-graduaat lyrische kunst aan de Opera Studio Vlaanderen (Gent) en aan de Opera Studio van de Opéra National du Rhin in Strasbourg. Hij genoot eerder een zangopleiding aan het Conservatorium van Verona en vervolmaakte zich bij Augusto Vincentini, Ivo Vinco en Sherman Lowe.  In 2006 was hij laureaat van de wedstrijd “Teatro Musicale del Settecento”. Dit bezorgde hem de hoofdrol in Bastien und Bastienne, een operaproductie die werd opgevoerd in het fameuze “Bibiena Teatro” van Mantova. Op het einde van datzelfde jaar ontving hij de Eerste Prijs op de zangwedstrijd “Rinaldo Pelizzoni” in Parma en in 2007 was hij laureaat van de Internationale zangwedstrijd “Città di Bologna”.

 

Een doorbraak kwam er met zijn deelname aan de CD-opname voor Deutsche Grammophon (2008), van de opera Fedora (van Umberto Giordano), naast Angela Gheorghiu en Placido Domingo, samen met het orkest van Koninklijke Muntschouwburg onder leiding van Alberto Veronesi. Bij de Vlaamse Opera was hij in 2007/2008 te horen in Petite Messe Solennelle (G. Rossini), en in een concertante opvoering van La Sonnambula (V. Bellini), gedirigeerd door Rani Calderon in Gent en Antwerpen. In België trad hij in 2008-2009 tevens op in de Koninklijke Muntschouwburg in de opera Le Nozze di Figaro (W.A. Mozart). Bij Opéra Royal de Wallonie debuteerde hij als Tamino in Die Zauberflöte (W.A. Mozart) en zong hij tevens Brighella in Ariadne auf Naxos (R. Strauss). Tijdens zijn studie aan de Opéra National du Rhin (ONR) zong hij in belangrijke producties rollen als Noctambule en Pape des fous in Louise (G. Charpentier), Brighella in Ariadne auf Naxos (R. Strauss) en Malcolm in Macbeth (G. Verdi), onder leiding van Enrique Mazzola. Hij vertolkte ook met glans de titelrol van Nino Rota’s Aladino e la lampada magica. Verder zong hij eveneens talrijke concerten, waaronder Messa di Gloria (G. Puccini).

Roger Joakim

bariton

Roger Joakim werd geboren in Luik, in een familie met meerdere musici. Aan het Conservatorium in Luik studeerde hij piano en slagwerk. Voor zijn zangstudie ging hij naar Brussel waar hij les kreeg van Jules Bastin. Hier behaalde hij met lof zijn diploma als operazanger, met een onderscheiding voor lyrische kunst waarvoor hij les had gekregen van Mady Urbain.

Meteen hierna kreeg hij samen met Michel Trempont en Nicolas Christou de kans om zich te bewijzen. Hij werd prijswinnaar bij het concours internationaux de Verviers et Marmande. In 1996 debuteerde hij in de Opéra Royal De Wallonie, waar hij zong in bekende opera`s o.l.v. gerenom­meerde dirigenten, zoals Zedda, Pleyer en Barbacini.

In Spanje vertolkte hij tijdens het Festival de Las Palmas de rol van Antonio in Le Nozze di Figaro (april 2001) en tussendoor zong hij regelmatig concerten in België. Zo zong hij o.a. het Réquiem van Mozart, Verdi, Fauré, en ook de rol van Herodes in L`Enfance du Christ (oratorium van Berlioz). In februari  2003 nam hij een CD op: Comala van (*Joseph Jongen, een Belgisch componist en organist * 14-12-1873 en †13-07-1953).

Joakim zong daarna veelvuldig voor de Opéra Wallonie zoals in de opera’s Faust (Gounod; 2006; rol Valentin/soldaat), die Zauberflöte (Mozart; 2010; spreker), Guillaum Tell (Grétry; de reiziger), Rigoletto (Verdi; 2015). In de afgelopen vijf jaar zong hij ook operarollen in de theaters van Luxemburg, Monte Carlo en Bordeaux.

 

 

Edouard Rasquin

Dirigent

Edouard Rasquin studeerde piano, koor en orkestdirectie aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam. In zijn lange, nog steeds voortdurende carrière als dirigent was Rasquin onder andere aangesteld aan de opera van Aken (1979-1981) en vervolgens bijna 30 jaar lang als dirigent van koor en orkest van de Opéra Royal de Wallonie in Luik.
Na het overlijden van tenor Tom Brand vinden in 1972 en 1973 geen Muziekdagen Eys plaats als tenor Peter Kokkelmans uit Eys, gesteund door dirigent Edouard Rasquin uit Maastricht, het initiatief neemt om dit muziekfestival weer op te starten. Met succes: sinds 1974 vinden de Muziekdagen Eys weer onafgebroken plaats. Rasquin treedt als dirigent van de Krönungsmesse in Eys in de voetsporen van André Rieu senior (1962 t/m 1968) en conservatoriumdirecteur/dirigent Willem Hijstek (1969,1970,1971). In de periode 1974-2000 dirigeert Rasquin het samenspel van vier gerenommeerde solisten, het Limburgs Symfonie Orkest en de koren van Eys in de jaarlijkse uitvoering van de Krönungsmesse in de St.-Agathakerk. In dezelfde samenstelling dirigeert hij in Eys ook tweemaal het Requiem van Mozart. Dirigent Wim Vluggen uit Eys neemt in de periode 2001-2008 het stokje over. In 2009 keert Rasquin als vaste dirigent terug en weet met zijn ongekende inzet en betrokkenheid talentvolle nieuwe solisten in de Krönungsmesse van Eys te betrekken.

www.edouardrasquin.com