De traditie van de jaarlijkse uitvoering van de Krönungsmesse in Eys (sinds 1962) wordt dit jaar voortgezet. Ook dit jaar kunt rekenen op een een klassieke uitvoering door toptalenten, professionals met lokale ondersteuning.
Dit jaar heeft de uitvoering de volgende bezetting:
– Barbara Haveman (sopraan), Lien Haegeman (alt)
– Pascal Pittie (tenor) en Sef Thissen (bas)
– Tjeu Zeijen (orgel)
– Dameskoor Octavia uit Eys en leden van zangkoren uit Eys e.o.
– Het orkest is samengesteld door Wilfred Sassen uit musici van het Conservatorium van Maastricht
– Het geheel staat onder leiding van dirigent Edouard Rasquin.
Datum: zondag 24 juni
Tijdstip: 11.00 uur
Locatie: St. Agathakerk Eys
Barbara Haveman
sopraan
Barbara Haveman, geboren in Groningen, behaalde haar diploma aan het conservatorium van Maastricht. Ze volgde lessen bij Carlo Bergonzi en Renata Scotto. Tegenwoordig werkt zij samen met Catherine Green in New York.
Haveman is prijswinnaar van de volgende internationale zangwedstrijden: ´Belvedere Concours´ in Wenen (1997, derde prijs), ´Concours International de Chant de Verviers´ (1997, eerste prijs) en ´Voci Verdiane´ in Busseto (1998, eerste prijs). In 1995 debuteerde Haveman in de rol van ´Salud´ in ´La Vida Breve´ van Manuel de Falla in het ´Oldenburgisches Staatstheater´.
Barbara Haveman is in zeer veel verschillende opera´s opgetreden in Italië, Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Kroatië, Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Hongarije. Na haar eerste optreden als Salomé/Herodias in ´Salomé´ van Richard Strauss bij de ´Weense Staatsopera´ in 2003 kreeg Haveman de titelrol aangeboden in een nieuwe productie in 2005 van ´Manon Lascaut´ van Puccini met Seiji Ozawa als dirigent. In 2010 en 2012 zong zij ´bij de Weense Staatsopera´ in ´Un ballo in maschera´ van Verdi, in 2011 ´Tosca´ van Puccini en 2012 ´Simon Boccanegra´ van Verdi.
Barbara Haveman gaf vele concerten in Japan, België, Frankrijk, Italië en Nederland. Ze maakte cd-opnames van Beethovens Negende Symfonie (met het ´Orchestre National de Lyon onder leiding van J. Märld) en van Wagners ´Die Meistersinger von Nürnberg´ (met het ´Radio Filharmonisch Orkest´ onder leiding van Jaap van Zweden. Op dvd is Barbara Haveman te zien in ´Maskerade´ van Carl Nielsen en in ´Les vêspres siciliennes´ van Verdi.
Lien Haegeman
mezzo sopraan
De Belgische mezzo-sopraan Lien Haegeman (1976) begon haar opleiding bij Lucienne Van Deyck aan het koninklijk conservatorium in Antwerpen. Zij voltooide haar muzikale vorming tot operazangeres, cum laude, bij Mya Besselink aan het Maastrichts conservatorium. Meteen na haar afstuderen volgde een aanbieding om in het Nationaltheater in Mannheim als gast-soliste diverse rollen te zingen. Daar vertolkte ze onder meer de 2de maagd in Elektra, Mercedes in Carmen en coverde Hänsel in Hänsel und Gretel. Ook in andere bekende Duitse theaters als Kassel (Mercedes, Carmen) en Erfurt (Dritte Dame, Zauberflöte) was en is Lien Haegeman nog steeds te horen.
In de Vlaamse Opera maakte ze haar debuut in 2004 als Miss Florence Pike (Albert Herring, Britten) en was er daarna nog te horen in 2006 in de rol van 1e trombone in Prova d’Orchestra (Battistelli) en in 2007 als Waltraute in Die Walküre van Wagner.
In Nederland maakte Lien Haegeman onderdeel uit van diverse producties van het gezelschap Opera Zuid. Als derde dame in Mozart’s Zauberflöte werkte ze samen met dirigent Peter Robinson en In Monteverdi’s Orfeo zong ze Messagiera. Niet alleen voor het operarepertoire, maar ook voor concerten en recitals is Lien Haegeman in binnen- en buitenland een veelgevraagd zangeres. In Saint Malo en Berlijn zong zij dé twee stukken voor alt en mannenkoor: de Alt-rhapsodie van Brahms en Ständchen van Schubert. Maar ook Oratoria de Noël (Saint-Saëns), Israel in Egypt en Messiah (beide Händel), alsmede verschillende Bach-cantates zijn door haar op diverse podia ten gehore gebracht. Eind 2004 dubuteerde ze in de Berliner Filharmonie, met o.a het Requiem van Duruflé, Oratorio de Noël van Saint-Saens en de Messe in C-dur van Beethoven.
In 2004 was Lien halve finaliste tijdens het Koningin Elisabeth Concours in Brussel en laureate bij de Nederlandse Vocalistenpresentatie in Ede. Masterclasses volgde ze bij Vera Rosza, Sarah Walker, Elly Ameling, Tom Krause, Rachel Yakar en Anthony Rolf-Johnson. Bovendien is Lien momenteel verbonden aan de Chapelle Reine Elisabeth in Brussel. Dit biedt de mogelijkheid om – in de rol van Dorabella in Mozart’s ‘cosi fan tutte’ – in 2006 te debuteren in De Munt in Brussel, maar ook om zich aan de hand van de vele masterclasses zang, dans en acteren nog verder te bekwamen.
Edouard Rasquin
Dirigent
Edouard Rasquin studeerde piano, koor en orkestdirectie aan de conservatoria van Maastricht en Amsterdam. In zijn lange, nog steeds voortdurende carrière als dirigent was Rasquin onder andere aangesteld aan de opera van Aken (1979-1981) en vervolgens bijna 30 jaar lang als dirigent van koor en orkest van de Opéra Royal de Wallonie in Luik.
Na het overlijden van tenor Tom Brand vinden in 1972 en 1973 geen Muziekdagen Eys plaats als tenor Peter Kokkelmans uit Eys, gesteund door dirigent Edouard Rasquin uit Maastricht, het initiatief neemt om dit muziekfestival weer op te starten. Met succes: sinds 1974 vinden de Muziekdagen Eys weer onafgebroken plaats. Rasquin treedt als dirigent van de Krönungsmesse in Eys in de voetsporen van André Rieu senior (1962 t/m 1968) en conservatoriumdirecteur/dirigent Willem Hijstek (1969,1970,1971). In de periode 1974-2000 dirigeert Rasquin het samenspel van vier gerenommeerde solisten, het Limburgs Symfonie Orkest en de koren van Eys in de jaarlijkse uitvoering van de Krönungsmesse in de St.-Agathakerk. In dezelfde samenstelling dirigeert hij in Eys ook tweemaal het Requiem van Mozart. Dirigent Wim Vluggen uit Eys neemt in de periode 2001-2008 het stokje over. In 2009 keert Rasquin als vaste dirigent terug en weet met zijn ongekende inzet en betrokkenheid talentvolle nieuwe solisten in de Krönungsmesse van Eys te betrekken.