FEESTELIJKE CONCERTEN & OUVERTURES  

Een unieke samenwerking van internationale allure. Rocksterren van de Barokmuziek bij elkaar met een fraai programma in de sfeervolle setting  van de St. Agathakerk.

 

Het eerste deel van dit concert is gewijd aan composities van de  twee grootste  Duitse componisten in  de 18de eeuw, Johann Sebastian Bach en Georg Philipp Telemann. Zij waren met elkaar bevriend en hadden groot respect voor elkaars werk.

Het tweede deel staat in het teken van drie Italianen Corelli, Vivaldi en Sammartini  die in Europa grote invloed hebben uitgeoefend op de manier van componeren .

Datum: Dinsdag 21 juni

Tijdstip: 20.00 uur

Locatie: St. Agathakerk Eys

Programma

G. Ph. Telemann Ouverture à Flute, 2 Dessus, Viole e Basse (Hamburg)

Ouverture, Les Plaisirs, Air à l’Italien, Menuet I & II, Réjouissance

Passepied I & II , Polonaise

J. S. Bach Concerto a Clavicembalo e Archi,  A-Dur BWV 1055 (Leipzig)

PAUZE 

G. Sammartini Concerto a piu Istromenti per la Fluta  (Milaan)

A. Corelli Sonate da Camera a tre Ciacona  (Rome)

A. Vivaldi Concerto per Flauto, Archi e Basso Continuo (Venetië)

Telemanns Suite  in a-moll is een prachtig voorbeeld van diens  kosmopolitische componeerstijl. Het bevat de typische Franse dansen  Menuet  en Passepied , een Italiaanse Air, een Poolse Polonaise en twee karakterstukken : Les Plaisirs en Réjouissance. Verreweg het beroemdste deel is de Ouverture waar hij een unieke versmelting van de Franse Ouverture en het Italiaanse Soloconcert tot stand wist te brengen, geheel in de traditie van Les Goûts Réunies .

Telemann genoot veel respect  van Johann Sebastian Bach. Bach vroeg hem zelfs om peetvader te worden van zijn zoon Carl Philipp. Samen met Carl en zijn andere zonen speelde Bach vaak met het door Telemann opgerichte Collegium Musicum in het Zimmermannischen Caffeehaus te Leipzig. Bachs Concert in A-Dur, waarvan het autograaf bewaard is, werd waarschijnlijk oorspronkelijk voor hobo d’amore geschreven. Het eerste deel wordt gekenmerkt door katachtige ritmes, het Adagio heeft een wonderlijk beschouwend karakter. Het wordt afgesloten met een virtuoos en bruisend slotdeel .

In de 18de eeuw streefde Londen Amsterdam voorbij als meest welvarende stad van Europa. Onder de immigranten die deze metropool aantrok bevonden zich veel componisten van wie Georg Friedrich Händel en Guiseppe Sammartini de beroemdste waren .

Sammartini werd in zijn tijd uitgeroepen tot de beste hoboïst aller tijden . Speciaal voor hem schreef Händel vele hobo-soli. Het concert in  F-Dur voor blokfluit  is wel de beroemdste compositie, niet in de laatste plaats door een plaatopname uit 1965 van Frans Brüggen begeleid door het Amsterdams kamerorkest onder leiding van André Rieu senior.

De Ciacona van Arcangelo Corelli stamt uit een bundel Triosonates die deze in 1689  publiceerde.  Hij ontwikkelde hierin een perfect model  dat componisten in de gehele 18de eeuw dankbaar navolgden. Academische vorm en sensuele inhoud bracht hij  meesterlijk in balans. De Ciacona is gebaseerd op een

reeks van vier dalende noten in de bas waarboven de twee  violen variërend hun weg zoeken.

Vivaldi componeerde concerten in overvloed en bovendien in een duizelingwekkend tempo. Hij claimde dat hij sneller een concert kon componeren dan dat een kopiist het kon overschrijven. De concertvorm die hij uitvond waarin het ritornello als een soort refrein door een tutti gespeeld wordt , afgewisseld door passages van de solist , werd  al gauw de standaard in de 18de eeuw. Het eerste deel van het concert in C-Dur is bekend van François Truffauts film L’enfant sauvage .Het eloquente middendeel ademt een pastorale sfeer en wordt  gevolgd door een virtuoos Allegro met dwarrelende triolen .

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. In sollicitudin estnec felis luctus porttitor. Donec ac accumsan neque. Curabitur dignissim blandit mi aliquet bibendum. Ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.